lördag 28 januari 2012

Ford Taurus - prestanda modellen SHO


Ford Taurus SHO [årsmodell 1996 – 1999, tredje generationen] midsize i storlek och framhjulsdriven. Föregående generation innehade titeln ”Amerikas-mest-sålda-bil”. Förväntningarna var höga på den här generationen och med den nya synnerligen vågade avrundande designen skulle nu Ford fortsatt försvara titeln. Förutom att försvara försäljningsvolymerna aspirerade Ford på att bli ledande i ny säljande design på den nordamerikanska marknaden och visa Chrysler var skåpet skulle stå. Förutom Chrysler Concorde var främsta konkurrenterna Toyota Camry och Honda Accord. Designen skulle stå ut, tyvärr blev det så att bilarna snarare blev stående i försäljningshallarna eftersom bilen fick ett växlande mottagande bland de betalande kunderna. Hyrbilsföretag höll dock uppe försäljningssiffrorna i början (s k fleet sale), men sammantaget blev denna generation Taurus en försäljningsmässig besvikelse. Redan 1997 förlorade den sin mästartitel som den mest köpta trots att den fick mycket publicitet i början. Bilen såldes också i Sverige, fast oftast i flexifuelutförande, en tidig miljöbil kan man väl säga. Första årsmodellen startade med tre utrustningsvarianter: GL (enkel), LX (lyx) och SHO (special utrustad för sport och prestanda), för att bättra på försäljningssiffrorna kom ganska snart även G som var ännu enklare än GL. SE kom 1998 och då trillade G och GL bort, troligen inte saknad av någon. Det fanns tre motorer tillgängliga, för G och GL påbjöds en SOHC V6:a på 3,0 liter som gav trötta 145 hk och ett vridmoment på 230 Nm, LX och SE fick den nya 3,0 liters V6:an med dubbla kamaxlar (DOHC) som levererade mer, hela 200 hk och 272 Nm.  SHO fick V8:a på 3,4 liter med 32 ventiler vilket gav 235 hk och ett vridmoment på 312 Nm. Inte illa, men bedömare gör gällande att SHO hade varit roligare att köra om den även funnits med manuell växellåda.
Dubbla breda utblås bak.

Bilen på bilderna är en rar ärta. Det tillverkades inte så många exemplar av SHO. Bokstäverna S, H och O är inpräglat i vänstra hörnet bak ovanför stötfångaren och precis under bakljuset. Titta noga. Ett diskret emblem märkt ”V8” kan ses på sidorna. Karossen är också lite annorlunda utformad, t ex underspoiler och bakvinge (omgiven av snö på bild). En vanlig färg var svart och det bekräftar ju bilderna. Bilen är välvårdad och har läderklädsel. En välvårdad Ford Taurus SE ur tredje generationen har vi haft med förr. Mercurys motsvarande modell var Sable, en luggsliten Mercury Sable var bland de första inläggen här på bloggen. Den här bilen har jag försökt få på bild förut, men den har alltid varit inparkerad och skymd. Den har gäckat mig i veckor. Så en dag var den parkerade kanske inte perfekt men närmast gatan. Snabbt upp med kameran och jag kunde äntligen ta några snärtiga bilder.

Utdrag ur försäljningsbroschyr:  (upphovsrätten tillhör Ford)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar