lördag 18 februari 2012

Pontiac Grand Prix - ljusglimmande front


Hjulsidorna bak är missfärgade, men inte fram?
Pontiac Grand Prix SE[årsmodell: 1988 – 1996, femte generationen], mid-size och första generationen som var framhjulsdriven. Pontiac är ett bilmärke som inte längre är med oss. Det lades ned bryskt och raskt 2010 utan krusiduller, så att GM kunde få låna mer pengar och undvika konkurs. Pontiacs var under lång tid ett sportigt bil alternativ i GM-koncernen och det kompletterade på så sätt prismässigt volymmärket Chevrolet. Grand Prix var först en full-size modell, högprestanda orienterad, men den krympte ned sig till behändig mid-size efter ett par decennier och var placerad precis under toppmodellen Bonneville på Pontiacs modell skala. Prestanda ambitionerna falnade också över tiden, dessvärre. Första årsmodellerna av denna generations Grand Prix kom bara i tvådörrars version, först 1990 fick den två dörrar till. Utrustningsnivåerna var för de ursprungliga kupéer tre, en namnlös variant (för den med begränsad budget), LE (för den som kunde unna sig lite mer), SLE (för den som kanske hade lite för mycket pengar). När sedanen dök upp tillkom SLE (för sedanen), SE (basnivå), GT (halvsportig) och GTP (än mer sportighet).1994 trillar LE och SLE bort, GT och GTP degraderas till utrustningspaket, endast SE kvarstår. Med början på 1990-talet var lightbar (svag lysande ljusramp) en populär utsmyckning på nordamerikanska bilar under några år. Mercury startade trenden men fick fort fotfäste även hos andra bilmärken. Grand Prix var inget undantag utan den fick efter ett tag en lightbar (ljusramp) även den. Grand Prix front såg olika ut beroende på utrustningsnivå i början, men från 1992 sammansmälte de till en variant, med ljusramp. Motormässigt förekom fyra olika motoralternativ. Inledningsvis fanns det en standard V6:a på 2,8 liter och som fick ihop 130 hk, hmmm. Men det blev knappt märkbart bättre när nästa V6:a dök upp: 3,1 liter på 140 hk, jisses, En muntrare rak radfyra på 140 hk kom 1990 och V6:an kom då upp i 160 hk, bättre, och i turboförstärkt utförande 205 hk. En ny V6:a på 3,4 liter kom slutligen 1994 och den presterade 215 hk, hurra. Motorutvecklingen inom Pontiac gick onekligen framåt under 1990-talet.
Stadig radioantenn. Får in CBC på radion över allt. Bensinlocket lite lätt på glänt.
Bilen på bilden är av årsmodell 1994 eller senare. Den är fyradörrars sedan, har ljusramp och har fått sig en face-lift. Underhuven hittas nog mest troligt V6:an på 3,1 liter och 160 hk som då var standard motorn. Bilen har också ABS-bromsar, det finns en liten påklistrad dekal som borgar för det. Sammantaget bra skick, lite avskrap och lite bortflagnad färg på lister, kanter och hörn, normal slitage    . . . det enda som är lite förunderligt är att hjulsidorna bak är så gulfärgade, varför?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar