måndag 23 april 2012

Buick Century lite härjad



Buick Century Custom [årsmodell: 1982 – 1996, femte generationen] klass: mid-size.

Fram ifrån ser den här bilen ut som en sönderslagen boxare. Bilen är dock inte en tungviktare utan en s k mid-size och är av senare årsmodell, mellan 1991 och 1993, och det är dessutom snikversionen, Custom. Ja, bilen är i slitet, rakt av förslitet, skick. Högra hörnet fram har varit med om en olycka och har reparerats nödtorftigt med tejp. Inte heller det vänstra hörnet har lämnats orört, där har blinkersglaset trillat bort. Det är väl inte att undra på att den vackra kylarprydnaden med de tre Buicksköldarna är förlorade de med. Där bak så har ljusrampen fått sig en kyss och också förstärkts med tejp. Det finns rost också. Den gnager friskt på bakluckans kanter. Överhuvudtaget så syns rostangreppen väl på den vita lacken, och det ser dessutom som om alger fått fäste på dörrsidorna.

Vit lack är sannerligen inte lyckat i kombination med rost. Jag tycker det är någonting som första köparen bör tänka på – välj inte vit lack, det ser så fult ut då bilen blir gammal och rosten kommer. Men visst, det är ju oftast inte första köparens bekymmer då. Alla roststrimmorna längs sidorna ger bilen ett gulaktigt skimmer. På plussidan konstateras att trots allt så finns det lackytor som fortfarande glänser, på motorhuven och på taket. Dessutom så sitter original hjulsidorna på plats och muntrar upp totalbilden. Sammantaget blir omdömet förslitet bruksskick.


Century kom i tre karossvarianter, sedan, kupé och kombi, oavsett utrustningsnivå så var luftkonditionering alltid standard. Vad som finns under huven i form av motor är lite mer svårtippat. Bilen är basversionen och standardmotorn var då en rak fyra på 2,5 liter på 110 hk som ersattes 1993 av en rak fyra på 2,2 liter och 115 hk. Om det skulle vara så lyckligt att det finns en V6:a där under så var den på 3,3 liter och 160 hk. Det var betydligt bättre minsann.

 . . .och så en promotion bild:
(Upphovsrätten tillhör GM.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar