torsdag 12 juli 2012

Då Oldsmobile 88 fyllde 50

Olds 88 är en värdig representant för det anrika bilmärket Oldsmobile. Men det var precis på håret som modellen hann fira sin femtioårs dag, för att sedan dö. Första årsmodellen var 1949 och de sista bilarna producerades bara sex dagar in på det nya året 1999, den 6 januari. Det kan man kalla krampaktig konstgjord livstidsförlängning av den föråldrade modellen så att det gick att motivera en speciell femtioårsutgåva. Dessa utgåvor säljer ju alltid och det finns alltid förhoppningen om att det ska bli en samlarbil, i alla fall hoppas säkert köparen det. Dessutom hedrade det Oldsmobile att med jubel och fanfarer avsluta denna trotjänare till bilmodell. Man ska komma ihåg att Oldsmobile hade vid den här tiden svåra problem och gled sakta ned i graven. I december 2000 förklarade GM att det fick vara nog och att bilmärket skulle läggas ned.
Oldsmobile Eighty Eight Anniversary Edition [årsmodell: 1992 – 1999, tionde och sista generationen], full-size.
Anniversary Edition var en special version för att fira 88:ans femtio års dag
. . . och sorgligt nog också nedläggningen av modellen.
Eighyt Eight upplevdes nog som lite föråldrad utseendemässigt redan då den kom ut i sin sista generation 1992 och den åldrades starkt de sista åren jämfört med de andra nyare Oldsmobile modellerna Intrigue och Aurora, samt inte minst jämfört med den övrigt mördande konkurrensen. Sedan urminnes tider, det vill säga sedan femtiotalet, hade 88:an alltid varit numer två efter modellen 98:an i Oldsmobiles full-size utbud. Två pålitliga bilmodeller som under tidigare decennier varit framgångsrika för Oldmobile. Klassiska stora och bekväma sedaner. Under nittiotalet så ändrades marknadsförutsättningarna för gott för de stora amerikanska sedaner. Segmentet krympte drastiskt. 98:an fick gå först, 1996, och då blev denna modell toppmodellen ett litet tag innan den ersattes av den nya generationens Aurora.

Vad får man då när man fyller femtio? 16 tums aluminiumfälgar, läderinredning, alla emblem i guld förstås och ett specialemblem på c-stolpen. Bilen på bilderna är i fint skick. Okay, där finns en generande buckla på höger framskärm fast den låtsas vi inte om. Har man köpt special utgåvan så är väl chansen större att bilen vårdas väl, i alla fall om förste ägaren fortfarande håller fast i bilen. Jag misstänker att så är fallet här. Fast det är ju trist att fylla femtio och sedan lägga ned, eller hur?

Vi avslutar med några bilder från GM:
(upphovsrätten tillhör GM)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar